Olej pro Fábii II

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Jan

Olej pro Fábii II

Příspěvek od Jan »

Dobrý den,
pro Fábii II s benzínovým motorem 1.6 a pevným servisním intervalem je v návodu uveden požadavek na olej splňující normy VW 501 01, VW 502 00 a
VW 504 00. Viskozita předepsaná není, prodejce doporučuje 10W/40

Zakoupil jsem olej Shell Helix Ultra viskozity 5W/40 (spíše kratší trasy 2xtýdně). Ten splňuje normy VW 502.00, VW 503.01 a VW 505.00

Snížila se spotřeba (nap: při studeném startu z 3l/hod na 1,6l/hod)

Co je ale hlavní-zvýšila se hlučnost motoru. Není příčinou norma 503.01-Norma pro přeplňované benzinové motory s prodlouženým intervalem údržby, i když HTHS > 3,5 mPa.s - tedy s normální HTHS viskozitou?

Nebude tento olej dělat v létě problémy?

Díky Jan
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Ta hlučnost se zvýšila po startu, v době zahřívání, nebo při provozní teplotě motoru?
Řekl bych, že VW503.01 s tím nemá co dělat. (Někdy pomůže změnit značku oleje).
To, že se snížila spotřeba benzinu po startu, je tím, že olej 5w40 je - zjednodušeně řečeno - studený řidší, (je méně viskózní) než 10w40, dřív se dostane do celého motoru, a klade studenému motoru menší odpor.
A Shell Helix Ultra 5w40 je dobrý olej (plní normu pro Tvůj motor) VW502.00, neměl by být žádný problém - a krom toho, při provozní teplotě motoru (i v létě) budou oleje 5w40 i 10w40 zhruba stejně viskózní (husté, řídké - jak kdo chce).
Jan

Příspěvek od Jan »

Nejvíc je znát při akceleraci a spíše po zahřátí motoru. Připomíná to zvuk během prvních 1000 km
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Jan píše:.....spíše po zahřátí motoru.....
Tím spíš bych řekl, že to není tou "pětkou" - po zahřátí motoru rozdíly mezi těmi oleji už nejsou.
(Asi blbá otázka - ale je to fakt Shell Helix Ultra 5w40? Není to "třicítka"?).
Takhle "z placu" mě nic nenapadá.
Jan

Příspěvek od Jan »

Ne, je to 5W/40 zakoupené na Oleje.cz. Ale motor má najeto 5 000 km a možná se ještě zajíždí. Prvních 1 000 km byl fakt hlučný hlavně při akceleraci. Takové benzínové TDI. Od takových 2000 se ztišoval a teď po výměně oleje je zase hlučnější, ale už né tak basově.
Olej ale splňuje VW 502.00 a tak by se motoru snad nic stát nemělo. Jen jsem se trochu vyděsil.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Ono se říká, že v novém motoru v záběhu, (nebo po GO), by neměl být ten nejlepší olej, aby si to "dřív sedlo". Ty oleje 10w40 jsou API SJ a SL, ten Helix "pětka" je výkonnější - API SM. Asi bude trvat déle, než se motor plně zajede, ale problém s tím olejem by fakt být neměl. Já bych ho ale tak po 10-ti tisících kilometrech vypustil, samozřejmě vyměnil i filtr - měnil si ho i teď, že :?: , a dal nový.....
Jan

Příspěvek od Jan »

Taky jsem vyčetl, že "lepší" oleje při lokálním tepelném namáhání degradují nevratně, kdežto "horší" to snášejí lépe. Myslel jsem, že motor je po 5 000 km plně zajetý. Filtr jsem zamozřejmě také měnil. Za rok těch 10 000 km ani nenajedu, ale měnit olej určitě znovu budu. Vzhledem k ceně auta nebudu na oleji šetřit.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Jan píše:Taky jsem vyčetl, že "lepší" oleje při lokálním tepelném namáhání degradují nevratně, kdežto "horší" to snášejí lépe. Myslel jsem, že motor je po 5 000 km plně zajetý.....
Ne "lepší", ale při opravdu hraničním teplotním zatížení degradují dříve oleje syntetické, kdežto oleje na minerálním základu "se s tím umí vypořádat lépe", (nebo možná bych měl lépe napsat, že "minerál" už taky nemaže správně, ale až ta vysoká teplota pomine, může mazat znovu dobře, kdežto "syntetika" už ne).
Ale do těchto situací se běžný řidič vůbec nedostane.

A motor může být "plně" zajetý i až třeba po 15-ti tisících......
Jan píše:.....Vzhledem k ceně auta nebudu na oleji šetřit.
Šetřit můžeš, ale rozumně. Není vůbec nutné kupovat litr oleje třeba za 500 kč, ale za třeba osmdesát korun za litr kvalitní olej 5w40 není.....U motorových olejů totiž neplatí že "nejdražší = nejlepší", ale platí, že v těch "extra levných" asi "něco chybí"......
Pkod

Příspěvek od Pkod »

Pitris píše:... při opravdu hraničním teplotním zatížení degradují dříve oleje syntetické, kdežto oleje na minerálním základu "se s tím umí vypořádat lépe", (nebo možná bych měl lépe napsat, že "minerál" už taky nemaže správně, ale až ta vysoká teplota pomine, může mazat znovu dobře, kdežto "syntetika" už ne)...
Netusim, kam (nejenom) na tyhle informace chodite. Ja mam informace uplne jine.
Podle meho je mozne pri velkem zobecneni "mineralni" oleje pouzit do teplot cca 220°C na prvnim pistnim krouzku. Nad tuto teplotu a do cca 270°C je "synteticky" olej temer nutnosti. S teplotou rychleji degraduje opet olej "mineralni".
Jediny "duvod" pro jeho pouziti je opravdu rychlejsi "zabeh" motoru. Rychlejsi proto, ze hur maze prave mista s vysokym trenim (vysokou teplotou). Duvodem tedy rozhodne neni vyssi odolnost tohoto typu oleje.

Rychly zabeh nebyva vzdy idealni. Napr. pro zivotnost i dlouhodobe nizkou spotrebu je lepsi pomaly ale presny zabeh. Jina situace je napr. u zavodaku, kde je potreba rychle minimalizovat ztraty trenim. Tam je rychle "vylagrovani" prijatelne, nejde totiz o zivotnost.

Zabeh, resp proces pri ktere dochazi k vymezeni vuli, je proces dlouhodoby a prubeh je do jiste miry dan i tolerancemi jednotlivych dilu pri montazi. V podstate jde o to, aby se rozmery dilu vzajemnym trenim doladily za provozu. Treni vsak produkuje teplo a to muze byt obtizne v mista treni odvadet. A prave lokalnim prehrivanim je rychlost zabehu omezena. Zvysena teplota zpusobuje lokalni natavovani nebo svarovani soucasti, porusovani tepelne zpracovanych povrchu ale predevsim ma vliv na tolerance soucasti (teplotni roztaznost). Velkym prehratim tak muze dojit az k zadirani.
Cim mensi jsou lokalni rozdily teplot pri zabehu proti beznym provoznim teplotam , tim presneji se soucasti "zabehnou".
Delka zabehu byva velice ruzna a vlastne se neda ani presne ohranicit. Pomer adhezivniho opotrebeni ku abrazivnimu se totiz meni prubezne. Nebal bych se tvrdit, ze motor OA muze byt v zabehu jeste pri najezdu 25000km.
Jen doporucit lze castejsi vymenu olejove naplne a trpelivost pri uzivani.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Pkod píše:.....Netusim, kam (nejenom) na tyhle informace chodite. Ja mam informace uplne jine.
Podle meho je mozne pri velkem zobecneni "mineralni" oleje pouzit do teplot cca 220°C na prvnim pistnim krouzku. Nad tuto teplotu a do cca 270°C je "synteticky" olej temer nutnosti. S teplotou rychleji degraduje opet olej "mineralni".....
Ale vždyť ano, a já taky o žádných stupních nepsal - já psal o "hraničním teplotním zatížení", a o tom, že pokud ta maximální teplota pomine, tak "minerál" může mazat dobře zase, ale "syntetika" už ne. A je klidně možné, že ta hraniční teplota je u "minerálu" 220°C, a u "syntetiky" 270°C.
Pitris píše:Ne "lepší", ale při opravdu hraničním teplotním zatížení degradují dříve oleje syntetické, kdežto oleje na minerálním základu "se s tím umí vypořádat lépe", (nebo možná bych měl lépe napsat, že "minerál" už taky nemaže správně, ale až ta vysoká teplota pomine, může mazat znovu dobře, kdežto "syntetika" už ne).
(To "dříve" bylo myšleno ne jako při nižší teplotě, ale že se "syntetika" dřív zničí - jednou hraniční teplota/a konec, kdežto "minerál" může zase...)

Ono totiž "syntetika" není jenom nejlepší, a "minerál" jenom špatný - třeba i
na "pevnost mazacího filmu" je na tom " prostý minerál" lépe, jak "syntetický PAO olej....
tomu musí pomoci vhodná aditiva; a pak je (teprve) lepší.....
FF

Příspěvek od FF »

Pitris píše:Ono totiž "syntetika" není jenom nejlepší, a "minerál" jenom špatný - třeba i
na "pevnost mazacího filmu" je na tom " prostý minerál" lépe, jak "syntetický PAO olej....
tomu musí pomoci vhodná aditiva; a pak je (teprve) lepší.....
...presne to je ono! To je presne problematika motorových olejov. Preto ma vždy rozčúlia kecy o mineráloch, HC, polosyntetike, syntetike, plnej syntetike, PAO, esteroch a pod.!
Jediný plnohodnotný ukazovateľ sú výkonnostné špecifikácie, výkonnostné špecifikácie a výkonnostné špecifikácie. "Slabo" aditivovaná syntetika stojí totiž viac za ho..o ako "silne" aditivovaný HC... ...a orientovať sa v tom dá len podľa výkonnostných špecifikácií!
paddy

Příspěvek od paddy »

FF píše: Jediný plnohodnotný ukazovateľ sú výkonnostné špecifikácie, ... ... a orientovať sa v tom dá len podľa výkonnostných špecifikácií!
netreba to zas vidiet len cierno-bielo,
vykonnostne specifikacie nie su ani jediny ukazovatel, ani plnohodnotny ukazovatel, su jeden z ukazovatelov kvality oleja, ved napr. oleje Motul 300V nemaju uvadzane ziadne vykonnostne specifikacie a to vobec nie preto ze ziadne nesplnaju, oni totiz takmer vsetky prekracuju

ja ked si vyberam olej tak samozrejme v ramci vhodnej viskozitnej specifikacie
- sa najprv pozeram na vykonnostnu specifikaciu,
- dalej z vhodnych olejov pozrem udaje z datasheetov, z nich sa da tiez vela vycitat, ale nie vzdy byvaju dostupne v pozadovanom rozsahu
- a este sa pokusam v ramci moznosti zistit (vydedukovat) zakladovy olej (skupinu zakladoveho oleja)

ono je dobre zvazit si vsetky tieto okolnosti, aj tie vlastnosti zakladovych olejov, napr. mozno malokto vie ze POE oleje su "polarne" cize sa viac dokazu viazat na kov ako oleje nizsich skupin, a tato vlastnost napr. vyrazne znizuje opotrebenie pri studenych startoch ... na tomto udajne staval aj Magnatec, tie oleje mali mat ciastocny obsah esterov a na tom si Castrol zalozil marketing Magnatec olejov, ini vyrobcovia tiez pridavaju esterove zlozky do olejov len nerobia okolo toho taky marketingovy humbuk :)

tymto celym som chcel povedat len to, ze zalezi aj na zakladovom oleji a vykonnostna specifikacia nie je jediny ani plnohodnotny uakzovatel

HOWGH :wink:
Jan

Příspěvek od Jan »

Znamená to tedy, že olej s nižším zimním viskozním číslem zrychlil promazání a snížil tření pohyblivých částí studeného motoru. Při provozní teplotě mají ale 5W/40 i 10W/40 stejnou viskozitu a rozdíl je tedy pouze v obsahu aditiv snižujících tření-což potvrzují různé výkonnostní specifikace. Tím, že se snížilo tření však bude déle trvat, než se součásti rozměrově přizpůsobí a dojde k poklesu hluku na původní hladinu před výměnou oleje. Výhodou by mělo být ale "přesnější" usazení dílů a tím i prodloužená životnost motoru.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Dá se to tak říct - jen bych doplnil:
Jan píše:....Při provozní teplotě mají ale 5W/40 i 10W/40 stejnou viskozitu a rozdíl je tedy pouze v obsahu aditiv snižujících tření.....
.....za studena
Jan

Příspěvek od Jan »

Tomu nerozumím.
Za studena má 5W lepší mazací schopnosti než 10W.
Při provozní teplotě jsou ale stejné a nelze tedy očekávat snížení spotřeby?
Odpovědět